Sporten, ook wel lekker bewegen genoemd, maar ervaar jij dit ook zo? Bewegen is goed voor je en draagt bij aan onze gezondheid. Een minder leuke bijkomstigheid is de spierpijn die je van het sporten krijgt. 

Spierpijn komt in twee vormen. Spierpijn tijdens het sporten wat vooral voorkomt bij duursporten en de spierpijn achteraf. Op het moment dat je spierpijn zo hardnekkig is dat je amper kan lopen is de term lekker bewegen even ver te zoeken.

Maar hoe ontstaat spierpijn eigenlijk? De spierpijn die je tijdens het sporten ervaart komt voort uit de hoeveelheid melkzuur die zich ophoopt in de spieren. Het melkzuur wordt geproduceerd wanneer het lichaam gaat verbranden zonder aanwezigheid van zuurstof. Normaal gesproken voert je bloed de melkzuur weer af, maar tijdens een intensieve training is er gewoon te veel melkzuur in je spieren om af te voeren. De spierpijn die achteraf wordt ervaren komt doordat de spieren zijn beschadigd. Er zitten kleine scheurtjes in het spierweefsel die moeten herstellen. Niks om je zorgen over te maken, je traint juist om je spieren sterker te maken. Het lichaam gaat de scheurtjes herstellen en maakt nieuwe spierweefsels aan om volgende keer beter bestand te zijn voor dergelijke trainingen.

Hoe heftig jouw spierpijn is, is afhankelijk van meerdere factoren. Denk bijvoorbeeld aan de intensiteit van je training en het feit dat elk lichaam anders reageert op sporten. Zo kan jij na een training geen last hebben van spierpijn en je collega wel.

Hoe kan je spierpijn verminderen?

  • Ga ontspannen, denk bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen
  • Neem een warm bad
  • Laat je masseren
  • Begin altijd met een warming up en eindig met een cooling down
  • Drink voldoende water
  • Rust na je training
  • Bouw het sporten op

Verwacht niet dat als je alle punten die boven opgenoemd zijn volgt dat je spierpijn voorgoed verdwenen is. Het zal de spierpijn verminderen. Ga vooral door met lekker sporten en je zult zien dat je snel meer spiermassa opbouwt en de spierpijn vanzelf zal afnemen!

In onze Punch! shop vind je ook eiwitten die je kan gebruiken voor een shake. Ook dit zal het herstel van je spieren versnellen en werkt goed tegen het verminderen van spierpijn! Je shopt onze eiwitten hier.

 

Meer Punch? Volg ons ook op Facebook en Instagram!

hoe voorkom je spierpijn

hoe voorkom je spierpijn

Geef een reactie